encpbs
latinica      |      ћирилица     |      english
Existing Users Log In
   
encpbs
latinica      |      ћирилица     |      english
Existing Users Log In
   

Вести

КАПАЦИТЕТИ ЗА СКЛАДИШТЕЊЕ НАФТЕ – РЕСУРС ЗА ЕНЕРГЕТСКУ БЕЗБЕДНОСТ

Сведоци смо дешавања за која до пре неку годину нисмо могли ни да сањамо. Каматне стопе су негативне већ неколико година а сада је и цена нафте отишла у минус. Тако нешто се не памти. Потражња за нафтом и њеним дериватима пала је за чак 30 одсто, јер су владе широм света поручиле грађанима да остану код куће како би спречиле ширење коронавируса што је приземљило авионе а аутобусе и аутомобиле оставило паркираним. Организација земаља извозница нафте (ОПЕК), Русија и други велики произвођачи склопили су договор о смањењу производње, али тај споразум ће смањити залихе само за око 10 одсто и почеће да се спроводи од маја месеца. Велики трговци нафтом боре се да пронађу бродове, железничке вагоне и нафтоводе за складиштење горива, јер се конвенционална складишта попуњавају услед обилне понуде коју су условили ценовни рат произвођача нафте и пад тражње у време пандемије корона вируса. Свет је препун залиха нафте. Према подацима трговаца и превозника нафте, копнени резервоари су већ пуни или заузети. Око 130 милиона барела сирове нафте већ се налази у плутајућим складиштима а десетине танкера резервисани су последњих дана да, као плутајућа складишта, носе најмање 30 милиона барела млазног горива, бензина и дизела, каже за Балканмагазин проф. др Богдан Кузмановић, в.д. директора Транснафте АД.

Чему нас ова криза учи по питању будућих политика за складиштење нафте и деривата?

Дешавају се преседани у економском, геополитичком и безбедносном смислу тако да је неопходно обезбедити енергетску и прехрамбену сигурност за нацију. Ову опомену треба озбиљно шватити и обезбедити довољне капацитете пре свега за своје потребе, а можда не би било лоше обезбедити вишак складишног простора који би се могао веома лако и лепо уновчити. Када имате вишак капацитета ви га можете или изнајмити или попунити јефтиним енергентима које ћете касније, када цене порасту добро продати.

Имамо ли у Србији слободних капацитета за изнајмљивање другима?

Нажалост немамо довољно капацитета ни за сопствене потребе и очекује се изградња нових складишта за ту сврху.

Која је политика складиштења у Србији?

Република Србија је у обавези да формира обавезне резерве нафте и деривата нафте у висини 90 дана просечног дневног нето увоза или 61 дан просечне дневне потрошње у Републици Србији, у зависности која количина је већа. Одредбом члана 15. став 2. Закона о робним резервама прописује се обавеза формирања обавезних резерви најкасније до 31. децембра 2022. године. Формирање обавезних резерви нафте и деривата нафте јесте један од основних и стратешких циљева у области енергетике и представља важан предуслов за подизање нивоа енергетске безбедности Републике Србије.

Поред Закона о робним резервама и циљева заснованих на одредбама Закона о енергетици у овој области, постоје захтеви који произилазе из Директиве ЕЗ 119/2009, а које су у обавези да испуне државе чланице Европске уније и државе које су у процесу приступања ЕУ који се односе на обавезу складиштења обавезних резерви. Из тог разлога, формирање обавезних резерви у Републици Србији је и  предуслов за отварање „Преговарачког поглавља 15 – Енергетика“.

Обавезне резерве, у складу са чланом 16. Закона о робним резервама, формирају се и одржавају у сировој нафти, дериватима нафте и уговорним правима на куповину одређених количина нафте и деривата нафте. Најмање једна трећина обавезе чувања резерви треба да буде у готовим производима и то оних појединих деривата нафте чија је заједничка заступљеност, изражена у еквиваленту сирове нафте, једнака најмање 75% укупне домаће потрошње из претходне године.

Просечни дневни увоз и просечна дневна потрошња у Републици Србији, као и количине обавезних резерви које се чувају, израчунавају се на основу еквивалента сирове нафте и методологије прописане  Директивом ЕЗ 119/2009. На основу члана 15. став 4. Закона о робним резервама, Влада је донела Уредбу о методологији прикупљања и обраде података и обрачуну просечног дневног нето увоза, просечне дневне потрошње и количина обавезних резерви нафте и деривата нафте  („Службени гласник РС“, број 108/14).

У јуну 2015. године донет је Дугорочни план постепеног формирања и одржавања обавезних резерви нафте и деривата нафте. Овим планом предвиђа се постепено формирање обавезних резерви, тако да се на основу залиха у висини 9,5 дана просечне дневне потрошње у 2015. години, преко 25  дана у 2020. години, предвиђа достизање 61 дана 2022. године.

Механизам чувања и складиштења обавезних резерви подразумева одређене учеснике у том механизму, најпре Централно складишно тело које су државе чланице ЕУ и државе са којима су отворена преговарачка поглавља ради стицања чланства у ЕУ, у обавези да оснују. То тело, које је у правном систему Републике Србије основано у саставу министарства надлежног за послове енергетике, одговорно је за стварање, одржавање и продају обавезних резерви, у складу са Директивом, што је од посебног значаја за остваривање циљева овог пројекта.

Које институције, поред Транснафте располажу државним капацитетима и, ако није тајна, колики су укупни релани капацитети складишта?

У Републици Србији тренутно је издато 27 лиценци за складиштење сирове нафте, деривата нафте или биогорива. За складиштење обавезних државних резерви се превашодно користе капацитети јавних складишта односно Републичке дирекције за робне резерве и Транснафте ад.

У следећој фази могуће је да ће се попуњавати слободни капацитети у приватном власништву или ће се приступити јавно приватном партнерству. Тренутни капацитети омогућавају 20 дана нормалног функционисања земље уколико дође до поремећаја у снабдевању.

Колико су нам складишта попуњена?

Што се тиче Транснафте АД складиште за сирову нафту је тренутно запуњено 63% и очекујемо да ће ове године бити запуњено 100%, а складиште за деривате сирове нафте је запуњено 100%. У овој години након реконструкција резервоара које су у току биће на располагању још додатни складишни капацитети за деривате. За друге енергетске субјекте немам податке.

Како се финансира набавка и чување робе у складиштима?

Министарство финансија приликом израде буџета Републике Србије поставља лимите у средствима за формирање обавезних резерви нафте и деривата нафте. Средства се обезбеђују тако што се из сваког литра продатог горива издвоји износ од 2,6 динара специјално намењен за ту сврху.

На бази датих лимита Министарство рударства и енергетике израђује Годишњи програм формирања и одржавања обавезних резерви нафте и деривата нафте и то тако да се из године у годину повећава број дана резерви, а у свему према преузетим међународним обавезама. Спровођење Годишњег програма формирања и одржавања обавезних резерви нафте и деривата нафте је поверено Управи за резерве енергената. За 2020 годину је планирано да укупно буде ускладиштена количина за 25 дана просечне потрошње у Рапублици Србији.

Имамо ли капацитета које смо изнајмили у иностранству за обезбеђивање обавезних државних резерви? Где и колико?

Колико ми је познато наша земља не изнајмљује капацитете у иностранству већ се исти искључиво формирају код нас.

Каква је политика обезбеђивања резерви нафте и деривата за нафтне компаније?

Нафтне компаније имају своје програме пословања и вишегодишње планове којима обухватају и проблематику обезбеђења нафте односно нафтних деривата за своје пословање. Када су у питању обавезне резерве, њима се искључиво бави Министарство рударства и енергетике преко Управе за складиштење обавезних резерви енергената, и они то раде веома професионално и одговорно.

Каква је ситуација у нашем окружењу?

Већина балканских земаља се налази у сличној ситуацији као и Република Србија у постепеном повећавању количина обавезних резерви нафте и деривата нафте како би постепено дошли до количина шодно преузетим међународним обавезама, с тим да је тренутно ситуација у Србији најбоља.

Имате ли податке о концепцијама и капацитетима за скадиштење нафте и деривата у свету: Европи, Америци, азијским земљама…

Европа, Америка и део азијских земаља имају прописану обавезу шодно Споразуму о међународном енергетском програму ИЕА за држањем обавезних резерви нафте и нафтних деривата у количини од 90 дана просечног дневног нето увоза рачунате на бази претходне године. Европска унија прописује обавезне резреве нафте и деривата у количини од 90 дана просечног дневног нето увоза рачунате на бази претходне године или 61 дан просечне дневне потрошње у зависности која од ове две количине је већа. Србија сагласно Уговору о оснивању Енергетске заједнице између Европске заједнице и земаља Европе које за сада нису чланице ЕУ има обавезу такође да испоштује ове количине резерви.

Да ли све земље имају обавезне, државне резерве?

Богате и уређене земље воде рачуна о својој енергетској безбедности тако да су по питању стицања и чувања обвезних резерви енергената веома одговорне. Постоји више начина формирања обавезних резерви енергената. Један је тај где централно складишно тело купује нафту и нафтне деривате и складишти их у својим или изнајмљеним складиштима, други је изнајмљивање складишног простора у иностранству, трећи модел је обавеза привредних друштава која се баве нафтним послом да чувају одређени проценат својих капацитета и по потреби их стављају држави на располагање, четврти је опциони закуп тзв. тикети.

Све земље имају установљене обавезне резерве а разлике су само у количини коју складиште као и расподели по облику енергената (сирова нафта, дизел, бензин, гас…)

Каква је политика које државе прописују нафтним компанијама?

Као што сам навео основна брига сваке државе је да обезбеди стабилно функционисање привредног система и шодно томе, када је у питању енергетска безбедност, прописују се правила понашања нафтним компанијама кроз политику енергетских биланса.

Које су цене закупа ових капацитета?

Цена закупа варира од земље до земље као што варира и цена горива. Она зависи од развијености складишних и транспортних капацитета, развијености земље, ГДП-а, близини морских лука, рафинерија и тд. У нашем окружењу те цене се крећу од 2,5 до 3,5 евра по тони/месец за сирову нафту и 6 до 8 евра по м3/месец за нафтне деривате.

Цена складиштења у складиштима у јавној својини обрачунава се у складу са Уредбом о методологији за одређивање цена складиштења обавезних резерви нафте и нафтних деривата у складиштима у јавној својини.

Да ли су највећи капацитети за изнајмљивање везани за морске луке, терминале и нафтоводе?

Логично је да су највећи капацитети у близини великих лука, рафинерија нафте и нафтовода јер се тамо транспортују и складиште због прераде и потрошње.

Интервју преузет са странице Балкан Магазин.

29.04.2020.

Већина јавних предузећа у Србији ‘делимично транспарентна’, најбољи Србијаводе и Топлана Шабац

Јавна предузећа и предузећа у власништву државе у Србији у највећем броју су „делимично транспарентна“, налаз је истраживања „Индекс транспарентности јавних предузећа и предузећа у државном власништву“, данас представљеног у Београду. У истраживању организације „Транспарентност Србија“ у сарадњи с „Транспарентношћу Чешке“ предузећа рангирано је 40 предузећа.

Златко Минић из „Транспарености Србија“ је казао да док је већина тих предузећа у Чешкој углавном транспарентна, у Србији је у тој категорији свега 11 предузећа од којих шест државних и пет локалних.

А „потпуно транспарентно предузеће не постоји ни у Чешкој, ни у Србији“, налаз је је истраживања.

Најбоље рангирана предузећа у Србији су „Србијаводе“ и „Топлана Шабац“, а „углавном транспарентна“ су „Србијакарго“, „Водовод“ Суботица, „Водовод и канализација“ Крагујевац, „Емисиона техника и везе“, „Транснафта“, „Путеви Србије“, „Београдски водовод и канализација“, Електропривреда Србије и ЈКП „Шумадија“, Крагујевац.

Минић је истакао да је „делимично транспарентно“, а њих је највише, 15 предузећа, од којих су три дршавна и 12 локалних, а три државна и два локална пртедузећа су оцењена као „углавном нетранспарентна“.

У најлошијој категорији „нетранспарентних предузећа“, девет је предузећа: три државна и шест локалних.

Најлошије је рангирана „МБ наменска“, за коју је Минић навео да нема ни функционалну интернет презентацију на српском језику и није одговорила на захтеве за приступ информацијама.

У тој последњој категорији су и „Аеродроми Србије“, „Комстан“ Трстеник, Градска топлана Крушевац, ЈКП „Наш дом“ Пожега, „Нови дом“ Врање, ЈП НП „Копаоник“, Водовод Врање и Водовод Зајечар.

Најбоље оцене јавна предузећа и предузећа у власништву државе у Србији су добила у области јавних набавки, а најлошије оцене по (не)објављивању уговора за правне, консултантске и рекламне услуге.

У Чешкој су предузећа добила најбоље оцене по објављивању огласа за запошљавање на својим сајтовима, али, с друге стране, ниједно од тих предузећа у Чешкој није објавило финансијски план, док је у Србији финансијски план објавилп 75 одсто предузећа.

У Србији је „солидан законски оквир“ Закон о јавним предузећима, али се он „врло мало поштује“, док у Чешкој не постоји тако стриктан оквир, али постоји добра пракса, рекао је Минић.

Милан Елбл из Транспарентности Чешке је казао да у његовој земљи нема централног закона о јавним предузећима, већ постоји „децентрализовани стил“.

„Немају их много, али поштују малобројне обавезе“, рекао је Еибл и додао да су чешке компаније по тим, малобројним, обавезама боље у односу на Србију.

Програмски директор Транспарентности Србија Немања Ненадић навео је да та предузећа имају значајан удео у српској привреди и да је зато важно да обавештавају јавност о свом пословању.

„Знамо с колико проблема се суочавамо када тражимо податке о тим предузећима“, рекао је Ненадић.

Рекао је и да је недопустиво то што је знатан број руководилаца многих од тих предузећа у „в.д. стању“.

Повереник Србије за информације од јавног значаја и заштиту података о личности Милан Мариновић рекао је да је од тога што Закон о приступу информацијама од јавног значаја несумњиво касни, важније је шта ће писати у том закону.

По другом новом закону, о заштити података о личности, служба повереника има већа овлашћења, међу којима инспекцијски надзор, али тај надзор нема у вези с информацијама од јавног значаја и указао да предлаже санкције за случајеве „ћутања управе“ на захтеве који јој се подносе.

Вест преузета са интернет странице Агенције Бета.

20.11.2019.

Обавештење о спроведеном поступку промене правне форме ЈП Транснафта Панчево у Транснафта АД Панчево

Обавештавају се запослени у ЈП Транснафта, њени добављачи, повериоци и други заинтересовани, да је ЈП ТРАНСНАФТА Панчево променила правну форму, из правне форме јавног предузећа, у правну форму акционарског друштва које није јавно, под пуним пословним именом:Акционарско друштво за транспорт нафте нафтоводима и транспорт деривата нафте продуктоводима „Транснафта“ Панчево (у даљем тексту: Акционарско друштво). Скраћено пословно име Акционарског друштва гласи: ТРАНСНАФТА АД Панчево.

Матични број: 20084731. Седиште Акционарског друштва је у Панчеву, ул. Змај Јове Јовановића бр. 1.

Наведена промена ступа на снагу 3. августа 2019. године, од када се сва коресподенција врши са Акционарским друштвом користећи пуно пословно име или скраћено: ТРАНСНАФТА АД Панчево.

Регистрацијом Акционарског друштва, настају следеће правне последице:

1) Јавно предузеће наставља да послује као акционарско друштво које није јавно и престаје да послује као јавно предузеће;

2) Акционарско друштво наставља да обавља делатности Јавног предузећа, на исти начин као и Јавно предузеће пре промене правне форме;

3) Акционарско друштво наставља да буде власник целокупне имовине и дужник свих обавеза Јавног предузећа;

4) Судски и други поступци у име, односно против Јавног предузећа настављају се у име односно против Акционарског друштва;

5) Сви уговори које је Јавно предузеће пуноважно закључило до дана регистрације промене правне форме, остају на снази и Акционарско друштво наставља да буде уговорна страна у тим уговорима без потребе закључења посебних анекса;

6) Основни капитал Јавног предузећа конвертован је у акције, чији је власник Република Србија, у 1оо% од укупне емисије акција.

 

04.04.2019.

Обавештење о започетом поступку промене правне форме
ЈП Транснафта Панчево у акционарско друштво

Поступак промене правне форме ЈП “Транснафта“ из форме јавног предузећа у правну форму акционарског друштва покренут је на основу Закључка Владе Републике Србије о прихватању полазних основа за промену правне форме ЈП “Транснафта“ 05 број 023-9623/2012-1 од 22.02.2013.године.

Наведеним, полазним основама идентификовани су разлози за промену правне форме који проистичу са једне стране, из обавеза које је Република Србија преузела Споразумом о стабилизацији и придруживању закљученим са Европском унијом („Службени гласник РС“ – Међународни уговори, број 83/08), које су конкретизоване кроз опредељење ка корпоративизацији свих јавних предузећа, укључујући и ЈП “Транснафта“, изражено Меморандумом о буџету и економској и фискалној политици за 2011. годину са пројекцијама за 2012. и 2013. годину („Службени гласник РС“ бр. 102/2010), а са друге стране из потребе уређења сектора енергетике шодно решењима усвојеним кроз тзв. Трећи пакет прописа Европске уније из области енергетике.

Надзорни одбор Јавног предузећа за транспорт нафте нафтоводима и транспорт деривата нафте продуктоводима, на седници одржаној дана 28.03.2019. године, донео је предлог одлуке о промени правне форме Јавног предузеће за транспорт нафте нафтоводима и транспорт деривата нафте продуктоводима, Панчево, ул. Змај Јове Јовановића бр. 1, матични број 20084731, ПИБ 104061151.

Предлог одлуке о промени правне форме јавног предузећа у акционарско друштво, усвојен је због проширења обима и успостављања нових начина обављања привредних делатности, и ради омогућавања економичнијег вођење пословних процеса, обављања привредних делатности и доношења организационих и пословних одлука, чиме ће се створити услови за пословање Транснафте по принципима доброг корпоративног управљања и ефикасног пословања.

Промена правне форме којом ЈП “Транснафта“, из правне форме јавног предузећа прелази у правну форму акционарског друштва не утиче на правни субјективитет ЈП “Транснафта“. Привредно друштво наставља да постоји као исто правно лице, али друге правне форме.

 

ПРЕДЛОГ ОДЛУКЕ О ПРОМЕНИ ПРАВНЕ ФОРМЕ ЈАВНОГ ПРЕДУЗЕЋА ТРАНСНАФТА ПАНЧЕВО.pdf
ИЗВЕШТАЈ О ПОТРЕБИ СПРОВОЂЕЊА ПРОМЕНЕ ПРАВНЕ ФОРМЕ ЈАВНОГ ПРЕДУЗЕЋА ТРАНСНАФТА ПАНЧЕВО У АКЦИОНАРСКО ДРУШТВО.pdf 
ОБАВЕШТЕЊЕ ПОВЕРИОЦИМА О СПРОВОЂЕЊУ ПОСТУПКА ПРОМЕНЕ ПРАВНЕ ФОРМЕ.pdf

 

 

 

03.10.2018.

Развој сарадње Министарства одбране

и „Транснафте“

Министар одбране Александар Вулин обишао је данас Складиште погонског горива „Лединци“ код Новог Сада и састао се са представницима Министарства рударства и енергетике и руководством ЈП „Транснафта“.

Повод данашњег обиласка био је даља сарадња са ЈП „Транснафта“ и Министарством рударства и енергетике у чувању државних и војних резерви нафте и нафтних деривата у војним складиштима погонског горива, у оквиру државног Програма остваривања стратегије развоја енергетике Републике Србије.

Како је истакао министар Вулин, Војска Србије се убрзано развија и модернизује, тако да су потребе за енергентима све израженије и с тим у вези, на данашњем састанку, разматрани су даљи развој сарадње и могућности проширења капацитета војних резерви енергената.

 

Вест преузета са интернет странице Министарства одбране.